Bränslepolicy för kommunen – el förstahandsvalet
2025-10-23
Denna text skickade kretsen till alla åtta politiska partier i Karlskrona.
Vi i Naturskyddsföreningen i Karlskrona har hört att det är en ny drivmedelspolicy på gång. Med anledning av det skickar vi det här brevet till samtliga åtta partier i Karlskrona. Vi hoppas att ni som tar emot det här delar med er till era partivänner.
I nuvarande policy från 2018 står att el ska vara förstahandsvalet. Det har bara delvis uppfyllts eftersom 80-85% av fordonen fortfarande drivs med fossilbränslen. När ni fattar beslut om ny policy, tänk då på att det är bråttom att komma igång om kommunen ska nå sina egna mål. Kommunen har åtagit sig att elektrifiera hela fordonsflottan (inga bensin, diesel eller hybrider) senast 2030, i enlighet t ex med kommunens mål inom Viable Cities.
Dessutom står det i kommunens upphandlingspolicy att "Karlskrona kommunkoncerns miljömål ska särskilt beaktas vid upphandling. Miljökrav som syftar till att minska belastning på miljön ska ställas i alla upphandlingar av varor och tjänster. Basnivån för Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskrav ska alltid minst ställas.”
Vi menar att:
- Bränslepolicyn ska gälla både kommunens fordon och de fordon som används av kommunkoncernens bolag. Även annat än fordon ska vara med i policyn, som gräsklippare, sopmaskiner etc.
- Hela fordonsflottans ska elektrifieras och vara praktiskt taget fossilfri (inga bensin, diesel eller hybrider) senast 2030. Detta görs i takt med att befintliga fordon byts ut. Från 2026-07-01 får inte bensin-, diesel- eller hybridfordon köpas/leasas/hyras in. Undantag kan ges för specialfordon (sopbilar och slamsugningsbilar t ex) och kan endast medges efter skriftligt tillstånd från kommundirektören.
- En intern laddinfrastruktur, gemensam för kommunens och de kommunala bolagens fordon, ska etableras som möjliggör för punkt 2. Idag byggs laddinfrastruktur av både bolag och förvaltningar utan gemensam plan. Här kan resurser sparas genom samutnyttjande, gemensam finansiering och planering.
- Även fordonsflottans tunga fordon ska vara fossilfria i den mån det är möjligt. Karlskrona kommun är till ytan liten och därför blir körsträckorna inte så långa.
- Nyttjandegraden för fordonsflottan ska öka. Varje fordons nyttjande och körsträcka ska mätas per månad. Flera och större fordonspooler ska inrättas för att sänka kostnader.
- Den nya policyn borde sätta mål som kan mätas efter hand för att inte bli ett tandlöst dokument.
För dig som är tveksam finns det flera goda skäl att gå över till eldrivna fordon:
Resiliens i kris och krig. Beroendet av importerade fossila bränslen måste upphöra. Svensk elektricitet gör oss mindre beroende i tider av kriser, blockader, prischocker, import från fientligt sinnade länder osv på världsmarknaden. Detta visar erfarenheter från t ex Ukraina. Vi har många sätt i landet att producera el: vatten, vind, sol, kraftvärmeverk, kärnkraft, biobränsle osv. Det sprider riskerna och gör oss tryggare jämfört med att vara beroende av import av olja och fossilgas.
Ekonomi. Bensin och diesel ökar i pris när ETS-2 genomförs 2027 och ytterligare pålagor/skatter är troliga samtidigt som elpriserna på sikt är på väg ner, vi har ett elöverskott.


